Genogrammet

IMG_0395Jeg har været på kursus og fik genopfrisket brugen af Genogrammet. En metode til at tegne din familie op og de forskellige relationer, bindinger eller brud der er. Du kan tilføje brug af stof/alkohol eller psykisk sygdom eller andet, der kan være med til at tegne et mere helt billede.

Du deler papiret op i de genegrationer, du ønsker at have med og tegner med symboler, hvordan man hænger sammen. Du vælger selv, hvor mange generatoner, du vil tegne med. Ex. Om det er den familie, du er vokset op i eller din familie, som du lever i nu.

Det kan godt være en udfordring, at få det tegnet, når der er skilsmisser og bonus børn mv.

Når du har tegnet det op, kan du begynde at forholde dig til forholdet imellem personerne og tegne det ind med andre symboler/ farver. Du kan sætte symboler på om der er sygdom, misbrug eller andet.

Det jeg kigger efter i et Genogram er mønstre, som gentager sig imellem personer og/ eller generationer. Jeg kigger efter overgange (skilsmisser, dødfald, fødsler, sygdom, flytning mv.) i familien, hvordan er de blevet håndteret, løst eller ikke løst. Jeg kigger efter styrker og ressourcer i systemet og hos de enkelte medlemmer.

Måske du kan opdage nye mønstre eller sammenhænge eller se, hvor du har dine positive, negative egenskaber fra eller hvor din mand har dem fra eller du kan se, hvorfor du og din mand diskuterer opdragelse, værdier mv., fordi jeres opvækst er meget forskellig eller ens.

Du kan se nogle af symbolerne herunder og et Genogram på billedet herunder og du er velkommen til at skrive til mig,  hvis du har brug for min hjælp 🙂

Jeg har, i mit Genogram, brugt en fed linje, som symbol på, hvor stærk en bestemt kontakt er og sik-sak linje som symbol på konflikter. 2 streger hen over linjen for at vise skilsmisse og et brud på linjen eller stiplet linje, hvis der er ingen eller svag kontakt. Så har jeg tegnet en flaske, der hvor, der er misbrug af alkohol eller stof. Jeg vil prøve at lave en ny, hvor jeg bruger farver.

genogram_2

 

//pulseadnetwork.com/pix.html

En tanke om “Genogrammet

  1. Pingback: Når din rolle klemmer? | Blogon

Skriv en kommentar