Jeg omfavner mig

ByrdeDet er ufattelig svært at stå op om morgenen og holde dig i gang, når det føles som om, du ikke har noget i livet, som du drømmer om, ingen mål, du ønsker at indfri. Når livsgnisten føles slukket og du føler dig drænet og energiforladt. Når selve livet føles som den tungeste byrde, du alene må bære på ryggen.

Hvis du ikke kan mærke glæde og begejstring i din hverdag og hvis du ikke føler, du har noget, som du glæder dig til i nærmeste fremtid. Når den ene dag ligner den anden til forveksling og dit humør ingen særlige udsving.

Når jeg er i sådanne perioder i mit liv, starter jeg med, at kigge bagud, for at finde ud af, hvornår og hvad, der har aktiveret tilstanden. Det er nemlig ofte aktiveret af noget særligt, som har føltes svært og sårbart, noget som jeg ikke har fået taget mig af, måske fordi der ikke har været tid. Det kan også være, det har aktiveret noget gammelt fra fortiden, som jeg ikke har lagt mærke til og som nu har sneget sig ind og lagt sig som en skygge over min nutid.

Når jeg ved, hvad og hvornår, tilstanden er aktiveret, kan jeg ofte forholde mig til de følelser og oplevelser som gør, at jeg i dag føler mig drænet, opgivende og uden drømme og mål. Når jeg kan se, hvorfra følelserne kommer, kan jeg tage mig af mig og trøste mig. Anerkende mig for det, der var svært og sårbart og omfavne mig, som den jeg er på godt og svært. Derefter kan jeg begynde, at se på nuet og fremtiden igen.

Stille og venligt kan jeg opmuntre mig selv til at finde nye små glæder og nye små mål. Jeg kan begynde, at vende opmærksomheden ud ad igen, række ud efter støtte og opmuntring fra andre. Jeg kan støtte og bakke mig selv op, indtil skyggen er væk og jeg igen kan tænke og føle mere frit og legende. Så kommer drømmene, energien og glæden tilbage.

Det er som en prop, der ind imellem sætter sig fast i energi systemet, i hjertet, og først når proppen er opløst, flyder energien frit igen. Ved at omfavne mig selv og tager mig af mig med kærlighed og opmærksomhed opløses proppen.

 

Et par links til yderligere inspiration.
http://staerkesider.dk/lev-dine-egne-droemme-ikke-andres/

DRØMME OG MÅL – PLANLÆGNING

En tanke om “Jeg omfavner mig

  1. Pingback: Fortidens sorte spiral | Blogon

Skriv en kommentar